štvrtok 25. apríla 2013

Skladatelka voňavého prádla


Jeden z mojich opakujúcich sa zážitkov z čítania.

Skladateľku som čítala doma, na záhrade, vonku, dnu, v noci, cez deň. Niežeby to bola tak dlhá kniha. Len sa mi opakuje. Humor, sebairónia, humor, úprimnosť. Mám rada Martinu Formanovú, lebo píše, a ja sa smejem a baví ma to a keď dočítam, viem, že sa k nej vrátim.

"Rovnám prádlo do komínků, třídím a uhlazuji, to už umím skutečně moc hezky. 
Miloš se začíná vypravovat na večeři, už bych taky měla, jenže ješte mně zbývá celá hromádka triček.
Teda holči, ty jsi jako ten Mozart.
Já? vydechnu užasle. Já - a Amadeus? Snažím se uhodnout, které z přídavných jmen mě s géniem spojuje...
No jo, ten taky pořád skládal a skládal, doplní Miloš vesele."

"Holči, nespíš? Nepřinesla bys mi jěšte pivo? řekne opatrně Miloš. 
To víš, že přinesu, odpovím a kvapně sbíhám do kuchyně a zpět. 
Holči, ty jsi tak hodná! vydechne s úžasem Miloš. Jak to, že ty mě nikdy nepošleš do háje?! 
V duchu si otřepu mokré ruce. Tohle je něco jako vyznání. 
Protože...
Protože takovým člověkem jsem se stala vedle tebe, chce se mi říct. Protože být hodná je příjemnější než šmirglovat si jazyk v přestrelkách. Protože být potřebná je uspokojivější než vypadat výborně. Protože milovat a být milována je lepší než honit svůj prchavý sen sportovním vozem po Praze. 
Protože ty mně taky ne, odpovím nahlas. 
Navíc proběhnout se mi vůbec neuškodí."

"Zní to jako bonmot Steva Martina, ale pravda je, že trvalé vztahy nikdy nehlásí dopředu, že jsou trvalé."

"Věřím, že ženy, které nemají kamarádky, žijí jen půlkou své osobnosti. Pravděpodobně tou od pasa dolů."

"Na všechny rány osudu jsme reagovali spřísněním diety a červeným vínem."

"Nikdo už vcelku nic nenamítal a já byla znovupřijata ke studiu. Vždycky říkám, že ty nejdůležitejší věci se nedají koupit. Na studiu mě udržely dvě basy coca-coly, které mě nestály ani pětník."
Martina Formanová
Martina Formanová žije so svojou rodinou na farme v Connecticate. Jej manželom je režisér Miloš Forman, majú spolu dvoch synov, dvojčatá Jamesa a Andyho. Skladateľka voňavého prádla je jej prvá autobiografická kniha. Dobrá správa je, že po 10 rokoch Snědla dětem sladkosti a napísala nielen o tom ďalšiu, duchom veľmi podobnú autobiografiu.



fotky  radiohost.cz/Novak a Rasch,  ja

kniha: Skladatelka voňavého prádla
autorka: Martina Formanová
vydal: Petrov, 2002

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za váš postreh.