piatok 19. apríla 2013

Olga Špátová



Spôsob, akým dokumentaristka Olga Špátová uvažuje a koná, ma dojíma. A ako rozpráva o svojom vzťahu k otcovi, dokumentaristovi Janovi Špátovi.


"Když jsem byla malá, táta byl na mě přísný a náročný, ale já vím, že byl takový právě proto, že mě měl rád. Byl mým vzorem a já jsem se i ostýchala vstopupit do jeho pokoje, kde pracoval. Tím, že byl méně dostupný, toužila jsem stále po jeho lásce a pochvale. A máma byla vždycky moje největší kamarádkou, dávala mi jasnou a bezpodmínečnou lásku, a já ji možná brala jako samozřejmost. A to bylo vůči ní nespravedlivé. Několikrát mi řekla: Ty se z toho svýho tatínka můžeš zláznit. Ty ho miluješ víc než mě. Já jsem jí to vymlouvala, ale dneska chápu, proč se tak cítila. Víc jsem o tátu usilovala, pravidelně jsem za ním jezdila, vypínala si mobil, protože ty situace byly pro mně svaté a nikdo nás přece nemohl rušit...
A máma se ti nedovolala...
Tak. Je to fakt nespravedlivé, jak toužíme po věcech, které jsou hůř dosažitelné."


"Pro mně je přirozené chovat se k lidem tak, jak sama toužím, aby se oni chovali ke mně. A jsem často vděčná laskavým, obětavým a chápavým lidem, které natáčím."


Krásny rozhovor. Vyšiel v časopise Xantypa, 7-8/2011.

Olga Špátová natočila niekoľko dokumentov, medzi nimi aj "Oko nad Prahou" o architektovi Janovi Kaplickom. Jej posledný dokumentárny film "Největší přání" mal v Čechách premiéru v septembri 2012. Na Slovensku je ho možné ešte stále vidieť v niektorých kinách, napríklad 24.apríla 2013 v novomestkom kine Považan.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za váš postreh.