sobota 22. marca 2014

Parade´s End


Prišla jar. To treba osláviť. Napríklad romantickým príbehom. Ale keďže tento je mojou srdcovou záležitosťou, bude to dlhý (tým pádom aj postupne pre nezúčastneného čitateľa nudný) opis vlastného nadšenia z jedného takmer neznámeho seriálu.


Parade´s End (Koniec prehliadky) je televízna miniséria z produkcie BBC a HBO (kde ju aj minulý rok odvysielali). Päťdielna "period drama" odohrávajúca sa v období pred a počas prvej svetovej vojny v Anglicku.
Pre mňa je to hlavne príbeh lásky. Niektorým sfilmovaným príbehom lásky sa dá uveriť na prvý pohľad. Toto je jeden z nich. Pre každého je romantikou niečo iné, pre mňa tento príbeh. Ľúbostný motív ma vtiahol do deja a potom som zostala prekvapená, koľko toho je pod povrchom. To objavovanie skrytého významu ma bavilo a nadchýňalo. V čase, keď mám pocit, že sa na mňa valia rýchle, stručné a najlepšie už "predžuté" informácie aj pocity, si tvorcovia Parade´s End dovolili ísť inou cestou. A ja som sa tešila, že je možné nekĺzať len po povrchu. A je mi úplne jedno, že mi to dovolil romantický seriál. Možno práve to som potrebovala.


odkaz na Shakespearovho Rómea a Júliu
Dej sa sústreďuje okolo troch hlavných hrdinov. Christopher Tietjens, jeho žena Silvia a mladá sufražetka Valentine Wannop. Ani jeden z nich nie je čierny či biely. Sú živí, trojrozmerní, plní rozporov. Každý háji svoje názory a zásady, a dokáže ich pod vplyvom toho druhého a životných udalostí zmeniť bez toho, že by stratil tvár pred sebou samým.  

Inteligentný aristokrat Christopher znervózňujúci svoje okolie dodržiavaním svojich morálnych princípov za každú cenu. Jeho zásadovosť, silná viera vo vlastné ideály a nerejavovanie citov. Starostlivosť a zmysel pre povinnosť. Skalopevné presvedčennie, že jeho konanie je vždy to správne. A potom jeho postupná premena, keď sa mu ideály rúcajú príchodom prvej svetovej vojny.
Na prvý pohľad (a opis) nepochopiteľné, nepraktické správanie a neznesiteľná povaha. Ale len na prvý pohľad. V skutočnosti je to veľká radosť, videť takýto charakter na obrazovke. Múdreho muža, ktorý nezradí.

"But responsibility hardens the heart. It must.”
"Monogamy and chastity. Call it parade." Preto Parade´s End, koniec ideálov.

Krásna znudená manželka Sylvia, ktorá sa snaží všemožne upútať pozornosť (nielen) svojho manžela. Jej vášnivosť, nespútanosť, odvaha a životaschopnosť. Snobizmus, bezohľadnosť a vypočítavosť. Jej spôsob lásky.

"He wouldn’t write a letter because he couldn’t without beginning it ‘Dear Sylvia’ and ending it ‘Yours sincerely’. And it´s not. He’s that sort of precise imbecile."

Mladá vzdelaná Valentine, ktorej šťastie neprinieslo vybojovanie volebného práva pre ženy, ale láska k mužovi. Jej bezprostrednosť, otvorenosť a odhodlanie. Jej duša, nevinnosť a oddanosť aj napriek strate ideálov.

Ich trojuholník. Podarilo sa tu to čarovné, kedy chvíľami človek nevie, komu vlastne drží place.


Silný vzťah medzi Christopherom a jeho znudenou ženou Sylviou, ktorí ničia jeden druhého svojou láskou. Navzájom sa priťahujú, ale svoju lásku vyjadrujú pre toho druhého zničujúcim spôsobom. Nechápu sa. Sú však odhodlaní zotrvať a zmeniť toho druhého. On sa snaží byť voči nej za každú cenu slušný, láskavý a lojálny, čo v nej vyvoláva zúrivosť a núti ju vrátiť mu to. Pretože ona netúži po loajalite a odpustení, ale po vyjadrení citu, vlastne akéhokoľvek. Napriek tomu, že si nerozumejú, chémia funguje. Ako neúprosné lepidlo. Do toho sa zamieša príbeh stretnutia Christophera a Valentine. Stretnutia, ktoré prinúti oboch zmeniť svoje myslenie.


Páči sa mi príbeh. Scenár je adaptáciou knihy Parade´s End, ktorú napísal začiatkom 20. storočia anglický spisovateľ Ford Madox Ford (pre mňa úplne neznámy). Je fantastické, že táto TV séria inšpirovala mnoho ľudí po celom svete vyhľadať si dovtedy možno zabudnutú knihu, a prečítať ju (bohužiaľ nevyšla v češtine ani slovenčine). 4 diely, takmer 1000 strán. A zdieľať medzi sebou zážitky z prečítaného a videného. Zvláštny úkaz,  kedy televízia dokázala vzbudiť záujem o čítanie.

Autor 
scenáru Tom Stoppard povedal, že "divadelní hra má svůj scénář, ale podobně jako pohádka má také jakýsi metatext. Stejně jako pohádky vypráví divadelní hra ještě jiný příběh, a tak obě formy fungují jako metafory ještě nad prvoplánovým vyprávěním."
Parade´s End nie je ani divadelná hra ani rozprávka, ale napriek tomu presne to sa Stoppardovi podarilo vytvoriť. Čítanie medzi riadkami, hľadanie skrytého významu, naznačenej ďalšej pointy.


Páči sa mi spôsob, akým je príbeh natočený. Režisérka Susanna White dômyselne využila vizuálne efekty, ktoré majú takisto svoju pointu a skrytý význam. Vzťahový trojuholník troch hlavných hrdinov nechala sledovať v zábere roztrieštenom na tretiny a veľa záberov znásobila použitím zrkadiel. Vytvorila obrazovú mozaiku, ktorá zrkadlí spôsob, akým je príbeh rozprávavný. Tiež útržkovito, jednotlivé scény dostanú veľakrát zmysel až po ich vložení do kontextu. Obrazovo krásne poňatie.

A nakoniec, páčia sa mi herci. Neviem používať superlatívy, to by som sa len opakovala. A zamotala. Aj tak sú neopísateľní.

To je môj čisto osobný, zaujatý, nadšený a určite neobjektívny pohľad na niečo, čo mi prinieslo veľkú radosť. Úplne rozumiem, ak niekto po zhliadnutí nebude so mnou zdielať moje nadšenie. Vôbec nevadí. 

Je mi jasné, že keď niekto vidí sériu prvý krát, môže zostať zmätený. Z neprehľadných vzťahov, akoby nesúvisiacich dialógov, množstva postáv. Je dôležité nedať sa odradiť zlým prekladom. Videla som na HBO prvý diel s českým dabingom pod názvom "Konec přehlídky". Dabing sa mi páčil, ale preklad vôbec. Ako sa mi už viac krát osvedčilo, dopozerala som anglickú verziu s titulkami. Zároveň je cítiť, že pôvodná literárna predloha (zadaptované boli prvé tri knihy zo štyroch) musela byť osekaná až na dreň, aby sa vtesnala do piatich hodinových dielov televíznej série. Netreba sa však nechať odradiť. Určite stojí za to, dopozerať a pátrať po súvislostiach.




Tom Stoppard
Autor scenáru Tom Stoppard je britský dramatik a scenárista, ktorý je okrem iného podpísaný aj pod scenár ku filmom Brazil, Zamilovaný Shakespeare, Anna Karenina. A tento Brit sa narodil tesne pred 2. svetovou vojnou ako Tomáš Straussler  v Zlíne v Československu!  



názov: Parade´s End  (Koniec prehliadky)
Veľká Británia, USA, Holandsko, 2012
réžia: Susanna White
scenár: Tom Stoppard
hrajú: Benedict Cumberbatch, Rebecca Hall, Adelaide Clemens
produkcia: BBC a HBO

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za váš postreh.